عوامل تثبیت بازار مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

آهن پرایس : طبق تحلیل های انجام شده توسط کارشناسان در رابطه با تغییرات بازار مسکن در هفته های اخیر نسبت به روند سه ماه قبل نشان می دهند که  توقف روند کاهشی قیمت ارز و بالا رفتن نسبی قیمت ها در روز های اخیر ، افزایش قیمت مصالح ساختمانی نظیر میلگرد و تیرآهن  و قیمت های غیر واقعی در بعضی از آگهی ها، اختلاف آشکار قیمت ساخت با قیمت فروش و ارائه آمارهای نادرست درخصوص میزان رشد یک ماه اخیر قیمت مسکن از جمله مواردی است که کارشناسان از آن به عنوان عوامل تثبیت قیمت ها اشاره می‌کنند. هرچند در بهمن ماه به مانند سه ماه قبل از آن معاملات راکد است اما فروشندگان از کاهش قیمت ها خودداری کردند.

از نیمه آبان ماه به دنبال کاهش نرخ ارز به دلیل تحولات سیاسی و امیدواری به احیای برجام، قیمت ها در بازار مسکن روند نزولی به خود گرفت. بررسی های میدانی نشان می‌دهد از آن زمان تا اوایل بهمن ماه قیمت های پیشنهادی در شهر تهران حدود ۱۳ درصد افت کرده است. قیمت های قطعی نیز در آذرماه ۱.۱ درصد پایین آمد. اما در دی ماه بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت های قطعی ۱.۸ درصد بالا رفته و روند ریزش نرخ های پیشنهادی نیز متوقف شد.

در هفته‌های اخیر، سیمان به چالشی برای سازندگان مسکن تبدیل شده است. نرخ هر پاکت سیمان که تا حدود یک ماه قبل نهایتا ۳۰ هزار تومان بود در روزهای اخیر به ۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده که نسبت به ۱۰ هزار تومان سال گذشته رشد ۳۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. البته نمی‌توان انتظار داشت که به همین نسبت قیمت مسکن بالا برود؛ چرا که سایر عوامل مانند قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری و سایر مصالح ساختمانی، رشدی به مراتب کمتر از سیمان داشته‌اند. با این حال افزایش قیمت سیمان به عنوان یک عامل در جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت آپارتمان موثر بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تفاوت قیمت ساخت و فروش مسکن

از طرف دیگر روند کاهشی قیمت ارز طی روزهای اخیر متوقف شده است. از نیمه آبان ماه تحلیل فعالان بازار ارز این بود که توافق بین ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت که باعث شد فشارها در آذرماه و دی ماه افزایش پیدا کند. اما به ‌تدریج و بر اساس صحبت های مقامات دو کشور، این حدس تقویت شد که بازگشت به برجام از سوی دو کشور حداقل به این زودی انجام نخواهد شد. به همین دلیل نرخ دلار که تا حدوده ۲۱ هزار تومان پایین آمده بود روزهای اخیر به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شد و شرایط سایر بازارها از جمله طلا، مسکن و خودرو را تحت تاثیر قرار داد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو هفته ابتدای بهمن ماه نرخ رشد قیمت های پیشنهادی مسکن در آگهی‌های شهر تهران صفر بوده، در حالی که در سه بازه زمانی دو هفتگی قبل از آن به ترتیب ۵ درصد، ۵.۵ درصد و ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرده بود.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: